Tel.: 09 282 07 82
info@carbolt.be

Een voorbeeld: Jef, 4 jaar

Jef zegt enkele woordjes maar die zijn moeilijk verstaanbaar. Als hij iets niet begrijpt, maakt hij zich vlug boos. Hij leert dagelijkse activiteiten moeizaam aan. Zijn mama moet hem nog steeds helpen bij het eten en bij het aan- en uitkleden. Drinken uit een beker lukt al. Jef is nog niet zindelijk.

Hij begon later te lopen dan de andere twee kinderen van het gezin. Jef beweegt houterig en traag. Springen lukt niet, maar hij kan al flink tegen een bal trappen. Sinds enkele maanden tekent hij lijnen met een potlood. Voor knippen en puzzelen heeft Jef nog weinig interesse. Hij houdt ervan om torens te bouwen en weer omver te gooien en hij heeft veel plezier in het spelen met water en zand.

In de klas vraagt Jef veel aandacht. Hij kan opvallend minder dan de andere kinderen. De juf vindt hem weinig betrokken bij de klasactiviteiten. Hij imiteert niet en gaat weinig op ontdekking.

Verstandelijke beperking

Bij kinderen met een verstandelijke beperking verloopt de ontwikkeling van het denken, het bewegen, het spreken en het sociale gedrag trager en anders. Hierdoor kennen zij problemen in het dagelijks functioneren. De mate waarin de ontwikkeling trager en anders verloopt, varieert sterk van kind tot kind.
 

Meer specifieke informatie over verstandelijke beperking vindt u op: www.vfg.be en www.kvg.be.